Vypadnutí dopravce z dodavatelského řetězce


V logistice se běžně setkáváme s tím, že společnosti, pro které je doprava klíčovou součástí podnikání, spoléhají na externí dopravce. Bez služeb dopravců by nebylo možné zajistit plynulou přepravu zboží, a proto jsou externí dodavatelé nezbytnou součástí celého dodavatelského řetězce všech společností, které ke svému podnikání dopravu využívají. Tento model však zároveň vytváří značnou křehkost, protože i drobná změna v činnosti jednotek, desítek nebo dokonce stovek dopravců se okamžitě projeví na fungování společnosti a může ji během pár vteřin zásadně negativně ovlivnit.
Ztráta externího dodavatele je v tomto odvětví poměrně častým jevem. Společnosti se sice snaží budovat stabilní spolupráci s prověřenými dopravci, ale menší dopravní firmy často čelí dlouhodobým finančním problémům, které jim značně ztěžují jejich fungování. Jednou z hlavních příčin těchto finanční problémů bývají dlouhé splatnosti faktur. Pokud musí dopravce čekat 60 až 90 dní na zaplacení, je to pro něj často problémové a dlouhodobě i existenční.
V moment, kdy díky finančním problémům dojde k výpadku konkrétního dopravce, ztrácí společnost nejen čas a energii při hledání nového partnera, ale vznikají jim i významné finanční náklady. Výše ztráty závisí na velikosti spedice a počtu dodavatelů. V modelovém příkladu menší společnosti, která spolupracuje pouze s několika dopravci, může vypadnutí jednoho z nich představovat náklad ve výši až 100 000 Kč. Tato částka pokrývá především dopady na provoz, omezení přepravy a organizační náklady spojené s náhradním řešením.
Kromě omezení přepravních kapacit nastává také nejistota v dlouhodobém plánování. Pokud nelze spoléhat na to, že ověřený dopravce, se kterým společnost dlouhodobě spolupracuje, bude dnes, zítra nebo příští týden schopný fungovat, celá logistická síť se dostává do ohrožení. Především menší dopravci jsou závislí na rychlém proplacení faktur, aby mohli hradit náklady za palivo, opravy vozidel nebo daně. Pokud se těchto finančních prostředků nedočkají včas, může být jediným řešením ukončení činnosti. Tím se ovšem projevuje řetězová reakce, která zasahuje zejména samotnou společnost, která externí dopravce využívá.
Minimalizace rizika vypadnutí dopravců je složitá, protože společnost využívající externí dopravce mají často zájem na delší splatnosti faktur, aby mohly s volnými financemi lépe hospodařit. Dopravci však potřebují peníze co nejdříve, aby udrželi své vozy na cestách a pokryli základní provozní náklady.
Faktoring představuje efektivní řešení, které dokáže tento rozpor výrazně zmírnit. Pokud společnost představí svým dodavatelům možnost využívat faktoring, dopravci získají zaplaceno prakticky ihned, namísto aby čekali na splatnost faktur. Díky tomu mají dopravci k dispozici dostatek hotovosti na úhradu nutných výdajů, nejsou nuceni končit spolupráci a není negativně narušen dopravní řetězec společnosti.
Tato služba přináší výhody oběma stranám. Dodavatelé získají okamžitou likviditu a firmy využívající dopravce mohou mimo jistoty získat za doporučení faktoringové společnosti provize či bonusy. Především se ale významně snižuje riziko, že ověření dodavatelé vypadnou z dopravního řetězce, tím se zvyšuje stabilita celého dodavatelského řetězce a snižují náklady, které by s tím byly spojené.
- Sdílet:
- Email ↗
- Facebook ↗
- LinkedIn ↗